وبلاگ

توضیح وبلاگ من

" دانلود پایان نامه و مقاله | ۲-۱۰-۲ درمان شناختی – رفتاری – 5 "

 
تاریخ: 21-09-01
نویسنده: نجفی زهرا

 

۲-۱۰-۲ درمان شناختی – رفتاری

 

اصطلاح شناختی -رفتاری اغلب با راهبردهای پایه ای شناخت و پذیرش به کار می رود. در برابر اکثر وضعیت های روانپزشکی دوران کودکی مانند اختلال های اضطرابی و افسردگی، درمان شناختی –رفتاری۱ جز راهبردهای رایج اختلالات رفتاری عادتی و یا تکراری نیست. معمولا برخی از راهبردها مانند بازسازی شناختی، تنها به عنوان بخش کوچکی از یک پروتکل درمانی بزرگ در نظر گرفته می‌شوند(فلسنر۲، ۲۰۱۱).

 

درمان شناختی –رفتاری، راهبردی ۱۰ مرحله ای برای تیک ها را شامل می شود که بعد از ارزیابی نهایی توسط درمانگر آغاز می‌شوند. شرح مختصر این راهبردها بدین صورت می‌باشد(کارنر، ۲۰۰۵ ؛ به نقل از قنبری هاشم آبادی و فرحبخش، ۱۳۸۹) :

 

-مرحله اول : آگاهی

 

در این مرحله افراد اطلاعاتی ‌در مورد عادات و تیک ها به دست می آورند و با اهداف درمان آشنا می‌شوند، برنامه در هر زمان یک تیک را مورد هدف قرار می‌دهد.

 

۱- Cognitive Behavioral Therapy

 

۲- Flessner

 

شناسایی تیک اهمیت دارد زیرا شامل مبنایی برای کل درمان محسوب می شود. درمانگر به سوالات فرد درمورد ماهیت برنامه خصوصاً ‌در مورد الگوی یادگیری، پاسخ خواهد داد، زیرا ممکن است مراجع قبلا به دنبال درمان بوده و برای او از روش های عصب-روان شیمیایی استفاده شده باشد. یادگیری ثبت وقایع روزانه در این مرحله آموزش داده می شود که همراه با بررسی نیمرخ تیک انجام می‌گیرد. در این مرحله وقایع ثبت شده به دقت بررسی می‌شوند تا عوامل فعال ساز پرخطر و کم خطر شروع تیک از هم جدا شوند.

 

-مرحله دوم : برنامه افتراق

 

هدف از این مرحله آموزش ‌در مورد تنش ماهیچه و کسب کنترل بیشتر بر عمل انعکاسی تیک می‌باشد که از طریق تفکیک تنش و آرامش ماهیچه در گروه ماهیچه ای درگیر و غیر درگیر انجام می شود. در ابتدای این مرحله باید از شرکت کنندگان پرسید آیا منطق برنامه را درک کرده اید؟ سوالی ندارید؟ آماده اید شروع کنید؟ در صورت عدم آمادگی باید اطلاعات آن ها تکمیل شود. بخش مهم دیگر این است که استفاده از ماهیچه های اطراف ماهیچه مبتلا به تیک، تا حد ممکن محدود گردد و فرد باید به ماهیچه های نامربوط پاسخ ندهد. جدا کردن گروه ماهیچه ای، کاملا امکان پذیر نیست ولی تاثیرات پیرامونی را می توان کاهش داد.

 

-مرحله سوم : تمرینات آرام سازی تریجی

 

آرام سازی یک فرایند یادگیری است، فرد ابتدا آرامش یافتن، تبحر در تنفس آرام، توانایی تشخیص و درک تفاوت بین حالت آرامش و تنش را یاد می‌گیرد، سپس سرعت رسیدن ‌به این مرحله را بالا می‌برد و یاد می‌گیرد آموخته خود را به طور خودکار در زندگی روزمره به کار برد. درنهایت فرد می‌تواند تمرینات را با تصاویر ذهنی خوشایند یا طبیعی تلفیق کند ولی تمرکز همواره بر آرام سازی ماهیچه است. این مرحله یادگیری ایجاد انقباض و انبساط را در تمام عضلات بدن را شامل می شود. به صورتی که فرد از قسمت سر و اعضای صورت شروع کرده تا به پایین ترین قسمت بدن یعنی انگشتان پا برسد و به ترتیب در تک تک آن ها تنش و بعد آرامش و راحتی را ایجاد می‌کند.

 

-مرحله چهارم: کاهش فعال سازی حسی – حرکتی

 

در این مرحله به ابعاد حسی و حرکتی مخصوصا احساساتی که با فعالیت ماهیچه در قسمت های گرفتار تیک تجربه می‌شوند پرداخته می شود.کاهش فعالیت حسی-حرکتی دو شکل دارد، شکل اول با علائم عمومی فعالیت مانند سوزش یا ناراحتی و یا دیگر اشکال جستجوی تحریکات توسط خود فرد سروکار دارد و شکل دوم شامل پیش مراقبتی حسی است که غالبا پیش از شروع تیک واقع می شود.

 

-مرحله پنجم: سبک عمل برنامه ریزی

 

این مرحله مربوط به آشنایی با سرمایه گذاری بیش از حد یا بیش فعالی به مثال های روزانه است، یعنی هنگامی که فرد برای انجام تکلیفی بیش از حد فعالیت می‌کند، درجایی که بیش فعالی واقعا منجر به اضطراب و تنش می شود. نکته مهم این است که انجام فعالیت های بیشتر در حالت بیش فعالی کم نشان از توانایی بالا است نه توانایی پایین، زیرا بیمار آرام تر است و بهتر می‌تواند تکالیف خود را به طور کامل انجام دهد و بیشتر می‌تواند در اینجا و اکنون حاضر باشد. در این مرحله فرد را تشویق می‌کنیم تا با کمترین میزان بیش فعالی، به انجام یک یا دو تکلیف که بنابر عادت بیش فعالی بوده، بپردازد.

-مرحله ششم: بازسازی شناختی

 

چهار دسته از باورها در این مرحله مورد ارزیابی و بازسازی قرار می‌گیرد که عبارتند از : ۱) باورهایی ‌در مورد مفید بودن تیک زدن یا اجتناب ناپذیر بودن آن، ۲) باورهایی درمورد روش عمل در موقعیت های پر خطر تیک، ۳) باورهای کمال گرایانه همه یا هیچ ‌در مورد شیوه سازماندهی اعمال شخصی و ۴) باورها ‌در مورد خودانگاره و قضاوت دیگران ‌در مورد ظاهر عملکرد یا ابراز احساسات فرد. در این مرحله می توان از شیوه های سقراطی، تهیه جدول سه ستونی برای شناسایی افکار غیرمنطقی، افکار جایگزین آن و نشان دادن شواهد علیه باورهای غیرمنطقی استفاده کرد.

 

-مرحله هفتم: بازسازی رفتاری

 

سه بخش اصلی این مرحله شامل بازداری از طریق آرام سازی، تغییر آماده سازی برای یک موقعیت و حذف راهبردهای تولید تنش مانند مخفی کردن آن می شود. در این باره می توان به الگوهای رفتاری در فعالیت های کم خطر که در آن اعمال در حالت کلی شکلی کمتر تنش زا به خود می گیرند مراجعه کرد و برای بازسازی از آن ها الهام گرفت.

 

-مرحله هشتم: بارسازی شناختی-رفتاری

 

مراحل ششم و هفتم در این مرحله ادغام می‌شوند که حاصل آن به کار بردن فعالیت های پرخطر، تلفیق رفتار و شناخت در بازسازی عمل و کاربرد آن برای دیگر فعالیت های بالقوه پر خطر می‌باشد. هدف اصلی جلوگیری یا کاهش حالت فعال سازی پیش از شروع تیک است.

 

-مرحله نهم: تعمیم

 

آنچه در مراحل قبل آموخته می شود اکنون سه شکل به خود می‌گیرد که شامل کاربرد برای دیگر موقعیت های پرخطر، کاربرد برای موقعیت های غیره منتظره و کاربرد برای دیگر تیک ها و رفتارهای استرس آور می شود.

 

-مرحله دهم: بازداری از عود

 

سه دستورالعمل که در این مرحله وجود دارد عبارتند از : تمرین را ادامه دهید و اطلاعات خود را تازه کنید، در صورت عود آن را فاجعه ندانید، تحلیل کنید و بیاموزید و در انتها ابعاد دیگر زندگی را تغییر دهید.

 

‌بنابرین‏، درمان شناختی-رفتاری ترکیبی از چندین تکنیک است که لازم است به صورت هماهنگ اجرا شوند. درمان شناختی-رفتاری ترکیبی از راهبردهای رفتاری مانند آموزش وارونه سازی عادت با مفاهیم شناختی است که برای بازسازی مفاهیم ذهنی و انتظارات وابسته به تیک ها طراحی شده اند.


فرم در حال بارگذاری ...

« " مقاله-پروژه و پایان نامه | قسمت 2 – 8 "" خرید متن کامل پایان نامه ارشد | د-. مبارزه با انحصارگرایی‌ها و انحصارطلبی‌ها: – 8 " »