وبلاگ

توضیح وبلاگ من

مقالات تحقیقاتی و پایان نامه | -۷-۲کیفیت حسابرسی ، رویکردی صفر و یکی یا رویکردی طیف نگری؟ – 8

 
تاریخ: 20-09-01
نویسنده: نجفی زهرا

.تا به امروز تلاش‌های متعددی برای تعریف کیفیت در حسابرسی صورت پذیرفته است با این حال هیچ‌کدام از آن ها منجر به تعریف مورد قبول یا مورد پذیرش انجمن‌های حرفه‌ای و جامعه حسابداران قرار نگرفته یا توسط جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته نشده است. زیرا از اساس کیفیت حسابرسی در اصل یک مفهوم یک بعدی نبوده بلکه یک مفهوم مجتمع و چند وجهی است و عوامل متعددی چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم بر روی کیفیت حسابرسی تاثیر می‌گذارند. این در حالی است که گروهی ممکن است تأکید بیشتری بر روی عواملی که بر کیفیت حسابرسی تاثیر مستقیم می‌گذارند داشته باشند. اما این دیدگاه تنها برای رسیدن ‌به این پرسش که آیا می‌توان کیفیت حسابرسی را در چارچوب گسترده‌تری به دست آورد، کفایت دارد.

 

.برداشت از کیفیت حسابرسی در میان گروه‌های ذینفعان متفاوت است؛ زیرا سطح هر کدام از آن ها از میزان دخالت مستقیم بر فرایند حسابرسی تاثیر می‌پذیرد که از طریق آن می‌توان اقدام به ارزیابی کیفیت حسابرسی کرد. اختلاف در دیدگاه ذینفعان از مفهوم کیفیت حسابرسی نشان می‌دهد که هیچ عنصری به تنهایی به عنوان فرض داشتن نفوذ و تسلط کامل آن عامل بر کیفیت حسابرسی به شمار نمی‌رود و این موضوع در حالی از این مفهوم استنباط می‌شود که درک گسترده‌تر و عمیق‌تری از پیچیدگی‌های موجود و شناسایی وجود تفاوت‌های ظریف از این دیدگاه‌ها و خواسته‌های ذینفعان نیازمند توسعه مفاهیم از طریق مطالعه مفهوم کیفیت حسابرسی جامع است.

 

-۶-۲.مفهوم کیفیت حسابرسی

 

نکته مهم درخصوص تعریف کیفیت حسابرسی توجه به گروه ذینفعان است به‌طوری‌که در دیدگاه احتمالی دو گروه ذینفع درخصوص کیفیت حسابرسی بیانگر مواردی بشرح زیر است:

 

۱- مفهوم کیفیت از منظر سرمایه‌گذاران

 

۲- مفهوم کیفیت از منظر کمیته حسابرسی

 

.توجه به نوع دیدگاه ذینفعان (در دیدگاه اول) حکایت از این مسئله دارد که فرد در ارتباط با سهام‌داران باید بیشتر دقت کند ‌به این منظور که آیا مجموعه اقدامات آن ها در شرکت مورد تأیید و اجرا قرار گرفته است زیرا از مهم‌ترین آثار مضر بر روی دیدگاه دیگران درباره کیفیت حسابرسی توجه به همین مسائل است. ‌بنابرین‏ درک نقطه نظرات و تفکرات یکدیگر و به‌کارگیری نقطه نظرات مشخص ممکن است بر روی برداشت و نظر دیگران تاثیر بگذارد زیرا برداشت از مفهوم کیفیت حسابرسی موضوعی حیاتی برای تلاش در جهت افزایش کیفیت حسابرسی تلقی می‌شود.

 

.به صورت مفهومی می‌توان کیفیت حسابرسی رادر ۳ قالب مشخص مورد مشاهده قرار داد که جنبه‌های اساسی آن شامل (داده ها) ورودی‌ها، خروجی‌ها و عوامل زمینه هستند. که در این ارتباط ورودی‌های زیادی جدا از فرایند انجام حسابرسی به صورت استاندارد وجود دارد.

 

یکی از عوامل مجموعه ورودی‌ها، خود شخص حسابرس است که این ورودی شامل مهارت، تجربه حسابرس، اخلاق و ارزش‌ها و طرز فکر آن ها است و یکی دیگر از این ورودی‌های مهم عبارت است از انجام حسابرسی به روز و آنلاین و انجام حسابرسی با فرایند مطلوب و صحیح که مربوط به مسائلی همانند صحت انجام روش حسابرسی که در اثر به‌کارگیری ابزارهای حسابرسی منتج خواهد شد و همچنین موضوع در دسترس بودن پشتیبانی فنی به میزان کافی، که همه این عوامل در جهت حمایت و دستیابی به هدف کیفیت حسابرسی ‌باشد.

 

.خروجی‌های ارائه شده از فرایند حسابرسی نیز نقش مهمی در کیفیت حسابرسی دارند اغلب خروجی‌ها به عنوان معیارهای ارزیابی کیفیت توسط سهام‌داران و سایر ذینفعان مورد سنجش قرار می‌گیرند.به عنوان مثال مشاهده گزارش حسابرسی بر روی صورت‌های مالی به عنوان محصول نهایی حسابرسی به احتمال زیاد به عنوان یک موضوع و محصول کامل قابل مشاهده، تاثیر مثبتی بر اندازه‌گیری کیفیت حسابرسی خواهد داشت به طوری که چنانچه این محصول را به طور واضح ناشی از نتیجه انجام یک فرایند حسابرسی مناسب بدانیم به همان اندازه ارتباطات و تعاملات حسابرسی با گروه‌های مخالف، درخصوص مسائل مورد اختلاف (از جمله مواردی تحت عنوان جنبه‌های کیفی گزارشگری مالی واحد رسیدگی) شیوه های اجرایی عملیات و موارد نقص در کنترل داخلی بیشتر و شفاف‌تر خواهد بود زیرا این موضوعات اساسا کیفیت حسابرسی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

 

.در سطح وسیع‌تر عوامل گسترده‌تری وجود دارند که آن ها نیز تحت تاثیر کیفیت حسابرسی قرار دارند به عنوان مثال نحوه اداره امور شرکت‌ها به عنوان یکی دیگر از موارد مهم تسهیل کننده کیفیت حسابرسی است، به خصوص زمانی که مؤثر بر شرایط محیطی و سطح شفافیت و رفتارهای اخلاقی درون سازمان باشد.

 

قوانین و مقررات مثبت و قوی نیز از جمله عواملی هستند که قادرند بر کیفیت حسابرسی تاثیرگذار باشند به خصوص زمانی که قوانین و مقررات باعث ایجاد یک چارچوب مشخص شده و در درون فرایند حسابرسی به صورت مؤثر نهادینه شوند. از طرفی دیگر قوانین و مقررات می‌توانند به عنوان عوامل ناظر و فرایند نظارتی بر کیفیت کار حسابرسان قرار گیرند.

 

.بحث و تبادل نظر و گفت‌وگوی مؤثر بین حسابرسان و مدیران مالی و اجرایی نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند بر کیفیت گزارش‌های مالی مؤثر باشد و به همان اندازه کیفیت حسابرسی را تحت تاثیر قرار دهد به عنوان مثال استفاده مناسب از چارچوب گزارشگری مالی در ترویج و افشای غلط اطلاعات مالی می‌تواند بر کیفیت حسابرسی و همچنین به سطح برداشت نهادهای بیرونی از کیفیت حسابرسی تاثیر بگذارد البته این تاثیرات یک‌طرفه نیست.

 

بدیهی است که عوامل هر کدام دارای تاثیرات مرتبط به خود هستند که به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر کیفیت حسابرسی تاثیر می‌گذارند. علاوه بر این نگرش گروه‌های مخالف و اهمیت آن‌ در صورت ایجاد زمینه‌ها بحث و گفت‌‌و گوهای سازنده و شفاف با حسابرسان می‌تواند در کیفیت حسابرسی مؤثر باشد و برای بهبود کیفیت این خدمت و تسهیل بخشی آن می‌توان با ایجاد یک نگرش ثابت در میان گروه‌های ذینفعان همانند نهادهای حرفه‌ای و تدوین‌کنندگان استانداردها و ایجاد درک سریع و واکنش نسبت به تغییرات زیست محیطی در تسهیل بخشی کیفیت حسابرسی مؤثر بود.

 

خلاصه اینکه، تعاریف ارائه شده تاکنون، عوامل، متعدد اثر گذار بر کیفیت حسابرسی را پوشش نمی دهند. کیفیت حسابرسی یک مفهوم پیچیده است و نمی توانیم آن را به یک تعریف ساده محدود کنیم.[۲۸]

 

-۷-۲کیفیت حسابرسی ، رویکردی صفر و یکی یا رویکردی طیف نگری؟

 

در ادامه تقسیم بندی فرانسیس(۲۰۱۱)، از کیفیت حسابرسی توضیح داده می شود که به درک بهتر عوامل مؤثر بر کیفیت حسابرسی کمک می‌کند و فرصت های تحقیقاتی خوبی را در این زمینه معرفی می‌کند.


فرم در حال بارگذاری ...

« فایل های دانشگاهی -تحقیق – پروژه – قسمت 6 – 10پایان نامه ها و مقالات تحقیقاتی – منابع انسانی – 4 »