وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه رشته مدیریت آموزشی :اثر بخشی روش های تدریس فعال در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان

 
تاریخ: 27-10-99
نویسنده: نجفی زهرا

:

 

در دنیای پیچیده امروز هیچکس بی نیاز از تعلیم و تربیت نیست . ضرورت تعلیم و تربیت و در عین حال پیچیدگی و دشواری تعلیم و تربیت واقعی ، موضوعی است که همه ملل جهان کم و بیش از آن باخبرند . کانت ( شکوهی ، 1381 ، ص 11 ) می نویسد : در بین ابداعات بشر دو تا از بقیه مشکل تر است ؛

« هنر مملکت داری یا حکومت و هنر تعلیم و تربیت » .

امروزه در حوزه تعلیم و تربیت و آموزش فراگیران ، بحث روش های تدریس یکی از چالش های معلمان محسوب می شود و به کارگیری روش تدریس مناسب با هر ماده درسی از اهمیت خاصی برخوردار است . به عبارت دیگر ، یکی از مسائل اساسی که در حال حاضر نظام های آموزشی با آن  رو به رو است ، بحث ایجاد نو آوری و تغییر در روش های تدریس است که می تواند در متناسب سازی محتوا و روش های آموزشی با زندگی دوره بزرگسالی نقش مهمی ایفا می نمایند .

شواهد و بررسی های نوین پژوهشی نشان می دهد که اگر خواهان بهبود یادگیری دانش آموزان و ارتقاء عملکرد نظام آموزشی در نیل به اهداف متعالی آن هستیم ، باید نسبت به اشاعه و کاربرد روش های جدید تعلیم و تربیت و تدریس در مدارس کشور اقدام نمود ( عباس زاده ، 1384 ، به نقل : حیدری 1385 ) . و از طرف دیگر در طول تاریخ شاید نتوان مسائلی را پیدا کرد که به اندازه مباحث اعتقادی ، فکر بشر را به خود مشغول کرده  باشد . مسائل زیادی بوده است که در مقطع زمانی و مکانی خاصی اوج گرفته و پس از مدتی فروکش کرده و یا برای همیشه به فراموشی سپرده شده است . در حالی که مباحثات و گفتگوهایی که در طی قرون متمادی بر سر مبدا و معاد و دیگر امور مذهبی صورت گرفته ، و همچنین انبوه کتب و نوشته هایی که از قدیم ترین ایام تا به امروز به رشته تحریر در آمده ، همگی گواه این ادعایند که تفکر پیرامون مسائل اعتقادی ، نه یک بحث مقطعی بلکه یکی از خصایص  ذاتی فکر و روح آدمی است .

ما معتقدیم که ایجاد یک نسل مسئوول و اندیشمند ، نسلی که انسانی بیندیشد و انسانی زندگی کند ، تنها در سایه تعالیم و روش تربیتی و اسلام امکان پذیر است و بس .

بنابراین داشتن جامعه ای مطلوب و ایده آل منوط به داشتن انسانهای خوب و شایسته است و  داشتن انسانهای خوب ، ریشه در تعلیم و تربیت دینی و اخلاقی صحیح آنان دارد . و باید این را پذیرفت که هرگاه تربیت از عناصر روحی و اخلاقی عاری باشد ؛ ناقص و بی نتیجه خواهد بود و عواقب این گونه تربیت عاید اجتماع گشته و آن را تباه می سازد .

ما تربیت منهای مذهب را امری خطر آفرین و وجود فارغ التحصیلان مدارس و دانشگاه های منهای مذهب را بلایی به جان مردم جامعه می شناسیم . اگر تربیت با مذهب  آمیخته نشود نه تنها قوامی نخواهد یافت بلکه خود آن به تنهایی سبب انحلال تربیت خواهد شد . وجود فساد در جوامع ، درگیری ها ، جنگ ها ، غارت ها ، استثمارها در نزد مردم به اصطلاح متمدن نه بدان خاطر است که سطح دانش و رفاه در آنجا پایین است بلکه بدان خاطر است که قدرت کنترل کننده  ضعیف است و نیروی منضبطی در درون آنها وجود ندارد که بر خود مسلطشان کند . از اینجاست که اهیت رشد مذهبی و دینی آشکار می شود و رشد و پرورش این موهبت الهی یکی از اهداف مهم تعلیم و تربیت اسلامی است  ( قائمی ، 1364 ، ص 53 ) .

به یقین تعلیم و تربیت ، با ارزش ترین و مهمترین وظیفه آدمی به شمار می آید . والاترین و ارجمندترین انسانها که همان پیامبران و جانشینان آنان هستند . در این طریق مبعوث گشته اند و سرچشمه سعادت و رستگاری بشر را همواره در این عرصه جستجو کرده اند .

طرح و بیان مسئله :

 

اگر نظام آموزشی بخواهد تحولی اساسی در روهای آموزشی خود به وجود آورد باید به فکر دگرگونی و تجدید بنای تمام عواملی باشد که به طریقی  در ایجاد و فضا  و جو آموزشی و یادگیری موثرند . زیرا قسمتی از نظام بدون تغییر سایر قسمت ها می توان سبب بروز تغییرات موثر و چشمگیر شود .

یکی از مهمترین مسائلی که در تجدید بنای نوآوری آموزشی باید در نظر داشت تجدید بنای اندیشه ها و باورهای معلم است . اگر شکست ها و ناکامی های معلمان در مقابل نوآوری ها ، آموزشی ، به ویژه روش های پرورشی تفکر ، باورهای غلط و از پیش ساخته معلمان که بر اثر تکرار ، در سالهای متمادی در آنان تثبیت شده است ، اگر چه شرایط و امکانات آموزشی از عوامل موثر در جریان آموزشی است .

اما نیروی انسانی به ویژه معلم از مهمترین عوامل تشکیل دهنده محیط های آموزشی به لحاظ اهمیت نگرش و روش تدریس در فرایند فعالیت آموزشی و تاثیر آن در روند آموزشی محسوب می شود .

بسیار دیده شده است که در مجموع امکانات فیزیکی یک نظام تغییری حاصل شده است بدون اینکه تحولی در معلم و طرز تفکر ایجاد شود و در نتیجه به رغم تغییرات برنامه ها ، مواد تشکیلات مدرسه معلم تغییر نیافته روش های قدیم را بی کم و کاست در محیط آموزشی جدید به اجرا در آورد . وقتی برنامه های جدید با روش های قدیم درمی آمیزد تجدید بنای نظام روی کاغذ باقی خواهد ماند و اجرای آن عملا متوقف می شود لذا دیدگاه معلمین در بررسی عوامل موثر و سودمند بر روش های آموزشی فعال آن می تواند خود نقش دیدگاه معلمین و هم چنین عامل تاثیر گذار بر آن شناسایی و برای به کارگیری بهتر و روش های آموزشی استفاده کرد .

شیوه های آموزشی باید اصولی و علمی کاربردی باشند . در آموزش مفاهیم دینی باید عوامل تاثیر گذار را شناخت و آنها را در راستای بهتر شدن امر آموزش جهت داد و از سخنان معصومین علیها سلام بهره جست چرا اگر دیر شود قلب او مشغول چه چیزهای دیگر شده و سخت می گردد و دیگر تربیت او امکان پذیر نبوده یا بسیار مشکل و کم اثر خواهد شد .

الگوهای رفتاری دانش آموزان باید در درجه اول خودشان مسائل اخلاقی و دینی را رعایت کنند چرا دانش آموزان الگو پذیران خوبی هستند و عمولا از پدر و مادر و محیط مدرسه الگو می گیرند معلم که تربیت یا قسمتی از تربیت دانش آموز را به عهده دارد با ویژگی های دانش آموزان نکات روان شناسی و تربیتی آنان آشناتر باشد در امر آموزش موفق ترند ( مستمند ، 1382 ، انتشارات امیری ) .

بررسی و مقایسه فاکتورهای موثر بر اثر بخشی روش های تدریس فعال در تربیت دینی اخلاقی دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان مرد و زن در سال تحصیلی ؛ 89/88 .

ضرورت و اهمیت :

 

تدریس موثر و مفید ارتباط تنگاتنگی با روش های تدریس دارد . و ابتکارات فردی معلم و شیوه بهره گیری از کمک ابزارهای آموزشی قدرت انتقال مطالب را تا حد مطلوب به شاگردان را فراهم می آورد و استعدادهای فردی و خلاقیت ذهنی دانش آموزان را فراهم می سازد با توجه به سودمندی روش های آموزشی اهمیت به کارگیری روش های فعال و اکتشافی تدریس کاملا مشهود است و در صورتی می توان از روش های فعال آموزشی و بهبود وضعیت دانش آموزان استفاده نمود که دبیران و معلمین خود به انواع روش های آموزشی به کارگیری آن می توان با توجه به تعدد و تنوع آن آشنایی لازم را داشته باشند و در بکارگیری آن اهتمام وزید .

اگر بحث تربیت دینی بر این مبنا باشد که دین مفهوم جو هر زندگی تلقی شود آنگاه لزوم آگاهی نسبت به اهمیت ضرورت فواید و نسبت دین با دیگر حوزه های معرفتی مشخص خواهد شد در دنیای کنونی توسعه و ایجاد مدارس به مفهوم امروزی گسترش سریع فناوری و ارتباطات صنعتی شدن جوامع و نیازهای متنوع عصر دایره تاثیر گذاری عوامل مختلف را بر افکار و اندیشه های دانش آموزان گسترده تر از گذشته است . آنچه مسلم است این که هنوز مدارس ما به عنوان اصلی ترین کانون های تربیتی مورد توجه و برنامه ریزی دقیق و صریح قرار نگرفته اند .

اگر نظام آموزش و پرورش ما بخواهد از مسیر آموزش های صرف به سمت تربیت دینی اخلاقی حرکت کند لازم است بسیاری از از اهداف و روش ها را تغییر داده و از روش های اطلاعات و یادگیری خلاق و فعال استفاده کند . محتوای آموزش و پرورش باید به صورتی تهیه شود که بین وقت و سرمایه و کار معرفی برای تربیت هر فرد و نتیجه ای که از این سرمایه گذاری های حاصل می شود تعادل و تناسب مطلوب را برقرار کند .

این موازنه و تعادل در گرو برنامه موثر و مفید و به کارگیری و اجرای سنجیده و دقیق برنامه ها بستگی دارد . در غیر این صورت به هدف مطلوب در تربیت دینی آموزان دست نخواهیم یافت .

دانلود مقاله و پایان نامه

 

معایب اجــرا :

 

  • آنطور که تاریخچه ی تعلیم و تربیت نشان می دهد ، روش تدریس نوعا و به دلیل نگرش محدود به مسائل پیرامون خویش محکوم به شکست هایی پی در پی است . تغییر پی در پی روش های تدریس و جایگزینی بی وقفه ی آنها با روش های مدرن تر با توجه به تغییرات منبعث از زبان شناسی ، روان شناسی و جامعه شناسی ، گویای این نکته است که اولا روش تدریس شدیدا متاثر از علوم پیرامون خویش بوده و از حداقل استقلال برخوردار است . و مضافا اینکه به دلیل ماهیت آن به طور ذاتی تحمیلی است . یعنی یک مجموعه متشکل از فراگیران متفاوت و ناهمگون ، الزاما خود را تسلیم و مطیع مراحل پر پیچ و خم یک روش ساخته و استقلال فردی آنها مورد بی اعتنایی قرار می گیرد .
  • روش تدریس ناچارا یک سو نگر ، و به عبارتی محدود نگر است . بدین معنی که ایجاد هر تغییر در روش که منبعث از نیازهای جدید و تحولات تازه باشد الزاما و نوعا به غفلت از برخی نیازهای دیگر می انجامد . بدین که نقطه ضعف یک روش متعلق به دو دهه ی قبل می تواند در زمان ما به عنوان نقطه ی قوت تلقی گردد و در همان بعد نیز تقویت و حمایت می گردد . پس در واقع یک روش معین نمی تواند به عنوان یک راه حل نهایی مورد بحث قرار گیرد .

 

مزایای اجــرا :

 

  • تحقیقات نشان داده است که کیفیت یادگیری در روش های تدریس فعال بحث گروهی بیشتر از روش های غیر فعال مانند سخنرانی و تمرین و تکرار است .
  • یادگیری مشارکتی که اساس روش های تدریس فعال است باعث تغییرات مطلوب در شخصیت دانش آموزان می شود و بر کیفیت آموزش اثر می گذارد . دانش آموز از طریق فعالیت های خود می آموزد و ذهن خود را از طریق رفتاری که در آن مشارکت دارد می سازد به نظر او وظیفه معلم راهنمایی فکری است  و معلم باید عادت کند تفکر را در دانش آموزان به وجود آورد .

 

اهــداف پژوهــش :

 

کاربرد فاکتورهای موثر اثر بخشی روش های ندریس فعال در تربیت دینی و اخلاقی به صورت یک هدف مهم درباره روش های تدریس فعال اشاره دارد . و عمدتا مطالب و مقایسه های زیادی درباره روش های تدریس فعال و چگونگی تاثیر آن در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان پایه ابتدایی به رشته تحریر در آمده است . هدف از تدریس فعال در دانش آموزان پایه ابتدایی نهادینه کردن روش های موثر و تدریس و تاثیر گذاری عمیق تر در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان می باشد .

اهداف کلــی :

بررسی و مقایسه فاکتورهای موثر بر اثر بخشی روش های تدریس فعال در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان مرد و زن در سال تحصیلی 89 / 88 .

اهداف جـــزیی :

هدف های جزئی در واقع توانائیها و مهارت هایی هستند که معلم انتظار دارد دانش آموزان در جریان آموزش به آنها برسند . یک هدف جزئی می توان به صورت رفتاری و غیر رفتاری تدوین نمود ( کیارمنش ، روش های ارزشیابی آموزشی ).

  • بررسی بین جنسیت و اثر بخشی روش های تدریس فعال  در تربیت دینی اخلاقی دانش آموزان دختر و پسر رابطه معنی دار وجود دارد .
  • بررسی بین میزان و اثر بخشی روش های تدریس فعال در تربیت دینی اخلاقی دانش آموزان دختر و پسر رابطه معنی دار وجود دارد .
  • بررسی بین جنسیت و فاکتوری تاثیر گذاری بر اثر بخشی روش های تدریس فعال در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان دختر و پسر رابطه وجود دارد .

فرضیــات تحقیـــق :

  • بین جنسیت و اثر بخشی روش های تدریس فعال در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان رابطه معنی دار وجود دارد ؟
  • بین میزان و اثر بخشی روش های تدریس فعال در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان رابطه معنی دار وجود دارد ؟
  • بین جنسیت و فاکتورهای موثر بر اثر بخشی روش های تدریس فعال در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان رابطه معنی دار وجود دارد ؟

 

سوالات تحقیــق :

 

  • آیا بین جنسیت و اثر بخشی روش های تدریس فعال در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان رابطه معنی دار وجود دارد ؟
  • آیا بین میزان و اثر بخشی روش های تدریس فعال در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان رابطه معنی دار وجود دارد ؟
  • آیا بین جنسیت و فاکتورهای موثر بر اثر بخشی روش های تدریس فعال در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان رابطه معنی دار وجود دارد ؟

***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

 

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

 

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

 

موجود است


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه درباره میزان اضطراب و اعتماد به نفس دانش آموزان دخترپایان نامه ارشد رشته برق الکترونیک: طراحی و پیاده سازی یك مبدل دیجیتال به آنالوگ با دقت 10 بیت و سرعت 5GS/s »