وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ارشد رشته برق الکترونیک: طراحی و پیاده سازی یك مبدل دیجیتال به آنالوگ با دقت 10 بیت و سرعت 5GS/s

 
تاریخ: 27-10-99
نویسنده: نجفی زهرا


در طول چند دهه اخیر نیاز به ارتباطات پر سرعت و ایمن رشد چشمگیری داشته است اینترنت و تلفن همراه و دیگر امكانات ارتباطی از ملزومات زندگی امروزی است.مصونیت بالای سیگنال دیجیتال در برابر نویز باعث میشود تا گزینه مناسبی برای پردازش و بخصوص انتقال داده باشد از سوی دیگر سیگنال پردازش شده و یا منتقل شده باید به شكل آنالوگ تبدیل شده و مورد استفاده قرار گیرد. توضیحات بالا نقش واسطه هایی كه بتوانند این دو عالم آنالوگ و دیجیتال را به هم مرتبط سازند را پررنگ میكند این واسطه ها تحت نامهای مبدل های آنالوگ به دیجیتال و مبدلهای دیجیتال به آنالوگ معروفند كه در این پایان نامه سعی بر آن داریم تا در خصوص مبدلهای دیجیتال به آنالوگ توضیحاتی ارائه شود.

همان طور كه از نام یك مبدل دیجیتال به آنالوگ بر می آید این مبدل با پذیرفتن داده دیجیتال معادل آنالوگ آن را در خروجی تولید می كند در واقع داده آنالوگ خروجی نقش سیگنال حامل داده دیجیتال را ایفا می كند.

 

دانلود مقاله و پایان نامه

 

الگوریتم:
الگوریتمی كه در یك DAC مورد استفاده قرار می گیرد در حالت كلی به شرح ذیل می باشد.
1- كدینگ: این مرحله مشخص می كند كه هر یك از سمبل های باینری ورودی چگونه به داده آنالوگ خروجی تبدیل خواهد شد. اثر گذاری هریك از سمبل ها می تواند به شكل باینری یا Thermometric یا هر حالت كدی متناسب با كاربرد باشد.
2- كمیت مرجع: یك مرجع الكتریكی مشخصی در نظر گرفته می شود تا خروجی آنالوگ نسبت به آن سنجیده شود.
3- مكانیزم تولید الكتریكی: این مكانیزم در بردارنده مكانیزم الكتریكی است كه سیگنال خروجی را تولید می كند كه خود مشتمل بر 2 قسم است.
a) حوزه دامنه: به عنوان مثال می توان مدولاسیون دامنه PAM را نام برد كه در واقع دامنه سیگنال خروجی متناسب با كد دیجیتال ورودی است.
b) حوزه زمان: شكل دهی ویژگی های زمانی یك سیگنال را شامل می شود به عبارتی متناسب با داده دیجیتال ورودی مشخصات زمانی سیگنال خروجی مدوله می شود كه در این مورد میتوان از مدولاسیون پهنای پالس PWM نام برد.
با توجه به توضیحات داده شده می توان یك DAC را به صورت سیستمی در شكل 1-1 نشان داد. عملكرد این سیستم در قالب زبان ریاضی در صفحه بعد آورده شده است.


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه رشته مدیریت آموزشی :اثر بخشی روش های تدریس فعال در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزانپایان نامه بررسی و مقایسه فاكتورهای مؤثر بر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط دانشجویان »