وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ارشد رشته مکانیک تبدیل انرژی: بررسی عوامل موثر در كارایی توربین های گاز جهت احداث نیروگاه گازی

 
تاریخ: 27-10-99
نویسنده: نجفی زهرا


در منطقه عسلویه كه در مجاورت میدان گازی پارس جنوبی قرار دارد، واحدهای متعدد و وسیع پالایشگاهی احداث گردیده اند. در صنایع نفت و پتروشیمی به علت نیاز شدید این صنایع به برق، در مجاورت واحد صنعتی یك نیروگاه احداث می گردد تا مستقل از شبكه به تولید برق مطمئن وپایدار بپردازد. در واحدهای پالایشگاهی به علت سهولت نصب و راه اندازی و بهره برداری از نیروگاه های گازی استفاده می شود به گونه ای كه این امر در منطقه عسلویه كاملا مشهود است.لذا دراین پروژه با توجه به تعدد نیرگاه های گازی در منطقه عسلویه، این منطقه به عنوان مبنای تحقیق در نظر گرفته شده است.
در نیروگاه گازی، اكثر گاز ورودی به توربین كه مولد قدرت است هوای محیط است. لذا باید ابتدا تاثیر مشخصات هوای محیط بر كارایی توربین گاز مشخص شود. سپس با توجه به چگونگی تاثیر مشخصات هوای محیط و سایر موارد بر كارایی نیرو گاه گازی، به بررسی روشهای افزایش توان وبازدهی نیروگاه پرداخته شود.
فصل اول: کلیات
1-1) هدف

دانلود مقاله و پایان نامه

 

اكثر نیروگاه هایی كه در كشور احداث شده اند یا در حال احداث می باشند، نیروگاه گازی می باشند. از معایب نیروگاه گازی ساده، وابستگی آن به شرایط محیطی و اتلاف حرارت بس یار زیاد ناشی از دمای بالای گازهای خروجی از توربین را می توان نامبرد. در این پروژه با توجه به تعدد نیروگاه های گازی در منطقه عسلویه این منطقه جهت تحقیق انتخاب شده است.
در این پروژه هدف بر این است كه بدون تداخل با اجزاء سیكل اصلی نیرو گاه های گازی در كشورمان (توربین، كمپرسور و محفظه احتراق) روشهایی جهت بهینه سازی نیروگاه ارائه شود تا بتوان با ساختار موجود توان و بازدهی نیروگاه گازی را افزایش داد.
2-1) پیشینه تحقیق
روشهای مختلفی جهت بهینه سازی نیروگاه های و بالابردن كارایی آن در كتب و مقالات علمی مختلف ارائه شده است. در بخش مراجع به بخشی از این كتب و مقالات اشاره شده است. اهم این روشها شامل:
خنك كردن هوای ورودی به كمپرسور، دو مرحله ای كردن كمپرسور و استفاده از خنك كن هوا بین كمپرسورها، افزایش دبی جرمی گاز ورودی به توربین بوسیله تز ریق هوای فشرده، آب یا بخار با فشار مناسب به محفظه احتراق، گرم كردن گاز بوسیله گاز خروجی از توربین قبل از ورود به محفظه احتراق و تولید بخار توسط بویلر بازیافت حرارت كه در مسیر گازهای خروجی از توربین نصب شده می باشند. برخی از این روشها در عمل به علت پیچیده كردن سیكل نیروگاه به ندرت استفاده شده اند.
3-1) روش كار و تحقیق
فرایند صورت گرفته در انجام این پروژه به شرح ذیل می باشد:
– جست و جوی كتابها و مقالات علمی معتبر.
– انتخاب روشهایی جهت بالابردن كارایی نیروگاه بطوریكه این روشها قابلیت اجرایی داشته و حداقل تداخل با سیكل نیروگاه های موجود كشور را داشته باشند.
– انجام محاسبات نیروگاه ساده گازی و شناخت عوامل مؤثر در كارایی آن.
– نوشتن كد كامپیوتری برای محاسباتی كه دارای حل تحلیلی نمی باشند.
– اعمال روشهای اصلاحی به نیروگاه گازی ساده و محاسبات مربوطه.
– بحث و نتیجه گیری.


فرم در حال بارگذاری ...

« سمینار ارشد مهندسی مکانیک طراحی کاربردی: کنترل پیزو در ارتعاشات اجباری صفحات FGM ترموالاستیکسمینار ارشد مهندسی مکانیک تبدیل انرژی: تاثیر دمای محیط روی افت فشار خطوط انتقال گاز »