وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ارشد رشته روانشناسی: تأثیر ویژگی های فردی منابع انسانی بر اثربخشی مدارس غیرانتفاعی

 
تاریخ: 27-10-99
نویسنده: نجفی زهرا

از زمانی كه علم مدیریت و سازمان در اوائل سال 1900 به سرعت بسط یافت، تكاملی درباره ماهیت و وظیفه سازمانها و معیار اثربخشی سازمانی پدیدار گشت. این مفاهیم در تعامل پویا و همگام با موسسات و كمپانی های بزرگ جوامع جهانی رو به رشد، رشد نموده و تكامل یافت. در طول تاریخ یك صد ساله نیز مفاهیم ناب و اصلی در باره افراد، سازمانها، كارگران، مدیران، سیستمها و شبكه ها رشد پیدا نموده و باعث شكل دهی به اندیشه و رفتار مدیران، كاركنان و سیاستگذاران گردید (بیكر و برنچ 2002). دنیای امروز دنیای سازمانهاست و نیروی انسانی به عنوان با ارزش ترین منابع سازمانی، متولیان آن محسوب می‌شوند.

امروزه بیش از هر زمان مشخص شده است كه رشد و توسعه سازمانها و در پی آن جوامع در گرو استفاده صحیح از نیروی انسانی است (رحمان‌پور ص3). در حال حاضر سازمان بشری مانند گذشته نیست به ویژه نیروی كار به طور قابل توجهی در حال تغییر است. از این رو لازم است مدیران خود را با الگوها و گرایشات مختلف افراد هماهنگ نموده و آماده باشند تا آنها را برهم منطبق نمایند (سیدجوادین 1383، 19). بی شك در جهان پر شتاب و سرشار از تحول و رقابت امروز آنچه موجبات تحقق مزیت رقابتی سازمانها را تضمین می‌كند، نیروی انسانی با كیفیت، خلاق و پویاست. ازاین روست كه در عصر حاضر منابع انسانی بنای اصلی فرآیند افزایش كارائی و اثربخشی و با ارزشترین سرمایه و كلید طلایی رقابت قلمداد شده است (تیموری نژاد). بدین سبب مدیریت منابع انسانی كه عهده دار بخشی از وظائف اصلی مدیریت بود و بعنوان رویكردی جامع به مدیریت استراتژیك قلمداد می‌شد، ظهور پیدا نمود. مدیریت منابع انسانی یعنی شناسایی، انتخاب، استخدام، تربیت و پرورش نیروی انسانی جهت نیل به اهداف سازمان (سعادت 1381، 1).

2- بیان مسأله

امروزه در هر سازمانی (تولیدی، خدماتی یا آموزشی) به منظور اثربخش نمودن امور و نیل به اهداف، یكی از معیارها، جذب، آموزش و حفظ نیروی انسانی كارآمد و متخصص می‌باشد. زیرا نیروی انسانی نقش سازنده و كلیدی در پیشبرد هدفها و ماموریتهای سازمان دارد و از اركان رشد و توسعه و بقای سازمان محسوب می‌گردد. امروزه دیگر تجهیزات، لوازم و ماشین آلات برای انجام اثربخش امور سازمان كافی نمی باشد. لذا اهمیت قایل شدن به روابط انسانی و استفاده بهینه از نیروی فكر و مهارتهای فردی كاركنان، سازمان را در دستیابی به اهدافش موفق می‌گرداند. امروزه، كاركنان با توجه به توان جمعی و فیزیكی و فكری خود در مجموع نیروی كار قابلی را به وجود می‌آورند. این نیروی كار بدون عرضه تولید یا خدمت فاقد ارزش كاركردی است و زمانی ارزش واقعی پیدا می‌كند كه در تولید محصول یا خدمت اثربخش باشد (پرهیزكار 1382، 150-151). نیروی كار دارای ویژگیهایی است كه نشان دهنده كیفیت آن در هر موسسه می‌باشد؛ نظیر

پایان نامه

 سطح تخصص و مهارت، میزان تحصیلات، تجربه كاری، شخصیت و غیره (میرسپاسی 1381، 436). همچنین دارای مزیتهای رقابتی است نظیر، امنیت استخدامی، دستمزد، مالكیت، اطلاعات، آموزش و توسعه مهارتها، ترفیع، ارزشیابی و غیره (رضایی). به اعتقاد بیشتر مدیران منابع انسانی خوب دارایی هر سازمان تلقی شده و انتخاب صحیح كاركنان از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این راستا باید به ویژگیهای نیروی كار توجه داشت. ویژگیهای كمی و كیفی منابع انسانی به ویژه شرایط سنی، تحصیلی، مهارتی، تاهل، شخصیت، تجربه و غیره از آنجا حائز اهمیت است كه یا نقطه ضعف سازمان محسوب می‌شود یا نقطه قوت آن. این موضوع را می‌توان در مدارس غیر انتفاعی كه جزء مراكز آموزشی محسوب می‌شود مورد بررسی قرار داد و با تعریف و شناسایی متغیرهای موثر بر اثربخشی این مراكز آموزشی به نتایج مطلوب دست یافت. محققین دراین تحقیق به دنبال پاسخ به این سؤال هستندكه چه رابطه ای بین نیروی انسانی (سابقه كاری، تحصیلات وشخصیت منابع انسانی) و اثربخشی سازمانی در مدارس غیرانتفاعی وجود دارد.

 3- اهمیت موضوع

دنیای امروز دنیای سازمانهاست و نیروی انسانی بعنوان با ارزش ترین منابع سازمانی، متولیان آن محسوب می‌شوند. افراد به مثابه اجزایی هستند كه در حال زندگی كردن، تفكر و احساس كردن  می‌باشند و این اجزاء برای رسیدن به هدفهای خود دریك سازمان كار می‌كنند. باید به خاطر داشته باشیم این سازمانها هستند كه به خاطرخدمت رسانی به افراد وجود دارند و نه افراد برای خدمت كردن به سازمانها. دراین راستا منابع انسانی به سازمان معنا و مفهوم می‌بخشند و زمینه های تحقق اهداف سازمانی را فراهم می‌سازند. امروزه بیش از هر زمان مشخص شده است كه رشد و توسعه سازمانها و در پس آن جوامع در گرو استفاده صحیح از نیروی انسانی است و نقش كلیدی منابع انسانی باعث شده برای جذب نیروهای شایسته بین سازمانه رقابت شدیدی صورت گیرد (رحمان‌پور ص3). توجه به توانائیهای ذهنی كاركنان و خلاقیت آنان می‌تواند مدیریت را در كسب هدفهای سازمانی و تحقق اثر بخشی و كارایی بالا موفق گرداند. بنابراین مدیریت باید ویژگیهای فردی این منابع با ارزش و دگرگون ساز را همواره مدنظر قرار دهد و با شناخت استعدادها و توانائیهای آنان و مشاركت آنان زمینه های بهینه تولید و خدمت را فراهم آورد.

4- سوالات تحقیق

سوالاتی كه ضمن این تحقیق سعی به پاسخ دهی آنها می‌شود بشرح ذیل است:

1- آیا بین سابقه كاری منابع انسانی واثربخشی سازمانی مدارس غیر انتفاعی رابطه معنی داری وجود دارد؟

2- آیا بین تحصیلات منابع انسانی و اثربخشی سازمانی مدارس غیر انتفاعی رابطه معنی داری وجود دارد؟

3- آیا بین شخصیت منابع انسانی و اثربخشی سازمانی مدارس غیر انتفاعی رابطه معنی داری وجود دارد؟

5- اهداف تحقیق

اهداف تحقیق كه محقق در پی اجرای تحقیق بدنبال آن است بشرح زیر خلاصه می‌شود:

– شناسایی و بررسی تاثیر ویژگیهای فردی كاركنان بر اثر بخشی در مدارس غیر انتفاعی

– شناسایی و بررسی متغیرهایی نظیر شخصیت، سابقه كار، تحصیلات و اثربخشی در این مدارس

– توصیف رابطه بین متغیرهای ویژگیهای فردی منابع انسانی و اثر بخشی 

– ارائه راهكارها و پیشنهادات موثر برای استفاده مدیران مدارس و كارشناسان ستادی جهت بهبود اثر بخشی در مدارس غیر انتفاعی 

– افزایش معلومات و آگاهی های شخصی در زمینه موضوع مورد تحقیق

***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

 

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

 

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

 

موجود است


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی: مشاوره و میزان موفقیت مشاوران در آموزشگاه هاپایان نامه ارشد رشته روانشناسی: بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان ابهر »
 
مداحی های محرم