وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ارشد مهندسی نساجی: بررسی خواص آنتی باكتریال كالای پشمی رنگرزی شده با رنگزاهای حنا و پوست گردو

 
تاریخ: 27-10-99
نویسنده: نجفی زهرا

:
در سال های اخیر جهت جلوگیری از انتقال عوامل باكتریایی استفاده از مواد ضدمیكروبی با اثر كوتاه مدت و درازمدت در ساخت و تكمیل الیاف اقدامات بسیار زیادی صورت گرفته است. مواد ضدباكتریایی به واسطه ویژگی های آنها جهت ضدعفونی در مراكز درمانی و اماكن عمومی و همچنین برای مصارف خانگی و صنعتی به كار می روند. در این تحقیق از این مواد جهت ضدباكتری نمودن الیاف و تاثیر آن روی كالاهای پشمی مورد بررسی قرار گرفته است.
باكتری ها و میكرو بها برای چندین قرن باعث ایجاد بیماری شده اند، تولید تركیبات ضدمیكروبی برای استفاده روزمره طی چند سال گذشته افزایش یافته است و با توسعه پاك كننده، صابون های ضدمیكروبی، خمیردندان ها، اسباب بازی ها و البسه همگام بوده است. خصوصیات ذاتی الیاف محیط مناسبی برای رشد میكروارگانیزم ها است و وجود رطوبت و حرارت محیط را مناسب تر می كند. عفونت ناشی از میكروب ها باعث ایجاد بوی بد در كالاهای نساجی، فساد و پوسیدگی آنها می شود. باتوجه به اینكه كالاهای نساجی در تماس مستقیم با پوست بدن قرار دارند مناس بترین شرایط جهت رشد و فعالیت میكروارگانیزم ها مخصوصاً باكتری ها و قارچ ها را فراهم می آورند. در اثر رشد میكروارگانیزم ها روی كالاهای نساجی سه مشكل عمده به وجود می آید:
1- به خطر افتادن سلامت انسان.

دانلود مقاله و پایان نامه

 

2- تخریب کالا.
3- ایجاد بوی بد در اثر فعالیت باكتر یها در محی طهای گرم و مرطوب مانند داخل كفش، چكمه، حوله ها و غیره.
مولكول های فراری مانند دی كربوكسیلیك اسید آلی و آلدئیدها، ناشی از عرق بدن تولید می شوند كه عامل بوی بد می باشند. با توجه به مشكلات یاد شده انجام تكمیل ضدمیكروبی ضرورت دارد.
كالاهای نساجی قسمت قابل توجهی از محیط زندگی انسانها را پوشش می دهند، لباس، رختخواب، فرش، حوله مثال هایی از این كالاهای نساجی هستند. یكی از معمولی ترین راه های مورد استفاده برای جلوگیری از رشد و فعالیت باكتری های مضر و ناخوشایند، ضدعفونی كردن از طریق شستشو در درجه حرارت بالا است. مطالعات نشان داده است كه معمولاً میكروارگانیزم های مضر در پارچه های آلوده توسط شست وشوی مكرر و ضدعفونی كردن كالا به طور كامل از بین نمی روند و بهترین راه مقابله با آنها میتواند تكمیل ضدمیكروبی باشد.
فصل اول: کلیات
1-1- هدف تحقیق
باكتری ها و میكروب ها برای چندین قرن باعث ایجاد بیماری شده اند. برای جلوگیری از به خطر افتادن سلامت انسان، تخریب كالا و ایجاد بوی بد وجهت ضدباكتری نمودن كالاهای پشمی از مواد فوق استفاده شده است: 5نوع دندانه زاج سبز، زاج سفید ، كات كبوت یا سولفات مس، سولفات آهن، كلرید قلع و دو نوع رنگزا (حنا ، پوست گردو) و همچنین 3 نوع اسید مختلف (استیك ، سیتریك، لاكتیك).
2-1- پیشینه تحقیق
در زمینه تكمیل ضد میكروبی تحقیقاتی توسط (Bell (1997 و (Chabrek and  Martell (1951 و (Q.L.Fen (2000 و J.Wu G.Q.Chen (2000، صورت گرفته است و مشخص شده که اسید سیتریك، نیترات نقره و سولفات مس از خواص ضدمیكروبی خوب برخوردار هستند. اما در زمینه تكمیل ضد میكروبی كالای پشمی دندانه شده و رنگرزی شده با رنگزاهای (حنا، پوست گردو) تحقیقاتی صورت نگرفته است.
3-1- روش كار و تحقیق
در این پروژه تكمیل ضد میكروبی كالای پشمی توسط 5 نوع دندانه زاج سبز، زاج سفید، كات كبوت یا سولفات مس، سولفات آهن، كلرید قلع و دو نوع رنگزای حنا و پوست گردو و همچنین 3 نوع اسید مختلف (استیک، سیتریك، لاكتیك) در برابر 3 نوع باكتری مختلف اشریشیاكولی (g-)، اورئوس (g+) و پسودوموناس (g-) مورد بررسی قرار گرفته است.


فرم در حال بارگذاری ...

« سمینار ارشد رشته نساجی علوم الیاف: بررسی تاثیر عملیات شستشوی ماشینی بر روی برخی از خواص مکانیکی و فیزیکیپایان نامه ارشد مهندسی نساجی علوم الیاف: بررسی خواص کامپوزیت پلی پروپیلن تقویت شده با الیاف شیشه »