وبلاگ

توضیح وبلاگ من

" منابع پایان نامه ها – ۱-۵-۲ فرضیه های ویژه – 5 "

 
تاریخ: 21-09-01
نویسنده: نجفی زهرا

 

۱- Banker, Kaestle, Katherine (۲۰۱۰) با توجه ‌به این که در روایت درمانی، فرد یاد می‌گیرد مسئولیتش را در تسکین و بهبود مسایل روانی خود به عهده بگیرد وآن را تمرین کند. در واقع ویراستار داستان خود می شود و این چیزی است که در این رویکرد مورد تأکید است.

 

۲- Andrew, Brandt, Branden (2003)همچنین در روایت درمانی، درمانگران به ادعاها و داستان های عینی کمتر توجه می‌کنند و بیشتر به فواید اجتماعی که داستان های زندگی فرد بیان می شود، علاقه مندند.همچنین در روایت درمانی می توان زندگی را به شکل متفاوت و در چشم اندازی جدید یافت،در حقیقت باز نویسی زندگی هدف نهایی فرایند درمان است و زندگی با تجدید نظر نویسنده تغییر خواهد کرد .

 

۳- white ) (2000 روایت درمانی به فرد یاری می‌دهد تا مسیری متفاوت از مسیر مشکل را برای خویش روشن کند؛ مسیری که شامل آمال و ارزش ها و تعهدات خود فرد است.

 

۴-) Goyshan (1995یکی دیگر از دلایل انتخاب این روش متفاوت وجذاب بودن این شیوه درمانی که به صورت گفت وگوی مشارکتی بین درمانگر و مراجعین باهدف مبارزه با چالش اجرا می شود است.

 

با توجه به پژوهش های انجام گرفته در مباحث روایت درمانی درحوزه خانواده درمانی و درمان های فردی پژوهش ‌حاضر به دنبال پاسخ گویی ‌به این پرسشها است که:

 

۱- آیا جلسات آموزش روایت درمانی بر میزان افسردگی زنان خانه دار مؤثر است؟۲-آیامی توان با بهره گرفتن از روش روایت درمانی به درمان مؤثر دست یافت؟ ۳- آیا تأثیرات روایت درمانی بر افسردگی با متغیرهای دیگری مانند تحصیلات و سن نیز مرتبط می‌باشد؟

 

‌بنابرین‏ هدف از پژوهش پیش رو بررسی تأثیر روایت درمانی بر میزان افسردگی زنان خانه دار در شهر ابرکوه می‌باشد.

 

۱-۳ اهمیت و ضرورت انجام تحقیق

 

علم روان شناسی در دهه های اخیر شاهد ظهور الگوها و شیوه های درمانی رو به رشدی بوده است که در درمان فردی و خانواده تحول ایجاد کرده و آن را به مسیرهای جدیدی سوق داده است. تعدادی از این شیوه های درمانی، بازتاب پدید ه هایی هستند که دیدگاه پسامدرن[۶] نامیده می شود. متفکران این دیدگاه معتقدند که دانش و شناخت امری نسبی و وابسته به بافت آن است و نظام اعتقادی ما صرفاً منعکس کننده سازه‌های ذهنی – اجتماعی هستند که ما درباره دنیای خود خلق می‌کنیم.

 

اهمیت استفاده از روایت در جنبش های روان درمانی از آنجا مشخص می شود که فرمول بندی های روایی گوناگونی در انواع درمان های روان پویای,سیستمی,شناختی وسازه گرا مورد استفاده قرار گرفته اند.

 

ولی همچنان که گفتیم اگر روایت را ضمن آنکه یک ابزار بالینی است راهی برای فهم تجربه انسان بنامیم. آن را در قالب روایت درمانی مطرح نموده ایم white,2000)،).

 

از آنجا که خانواده نخستین سازمان اجتماعی است که فرد در آن زندگی می‌کند، پس کانونی است که می‌تواند فشارهای روانی وارد شده بر اعضای خود را کاهش دهد واز آن جا که مادران نقشی مؤثر در تربیت فرزندان دارند، روایت درمانی می‌تواند به عنوان روشی سریع و عمیق در درمان افسردگی و سلامت روان زنان جامعه اثری مثبت داشته باشد؛ پس دست یابی به جامعه ای سالم، آشکارا در گرو سلامت خانواده است.

 

با توجه به پژوهش های انجام شده در داخل و خارج از کشوربررسی های مختلفی چون اثربخشی روایت درمانی گروهی بر نگرانی از بدریختی بدن، اثر بخشی روایت درمانی بر میزان تمایل به بخشودگی در زنان، اثر بخشی گروه درمانی تلفیقی به شیوه تصمیم گیری دوباره و روایت درمانی بر کنترل عواطف، مقایسه روایت های زندگی افراد افسرده و مضطرب با افراد عادی، مقایسه تأثیر روایت درمانی و رژیم درمانی بر شاخص تصویر بدن زنان، مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به طور کلی و در اکثر تحقیقات نشان می‌دهد که روایت درمانی نسبت به سایر روش های درمانی تأثیر مثبت بیشتری داشته است. اما پژوهش‌هایی که دقیقاً منطبق با موضوع تحقیق حاضر، به بررسی تأثیر روایت درمانی بر زنان و به ویژه زنان خانه دار بپردازد، یافت نشد و همان‌ طور که اشاره شد، با توجه به اهمیت نقش زنان خانه دار در ساختن خانواده و به دنبال آن جامعه ای سالم، به نظر می‌رسد که انجام تحقیق با موضوع بررسی تأثیر روایت درمانی بر افسردگی زنان خانه دار دارای اهمیت می‌باشد و علاوه بر پر کردن خلأ های علمی موجود و بستر سازی برای تحقیقات آینده نتایج این تحقیق می‌تواند ضرورت‌های کارکردی به منظور برنامه ریزی، سیاست‌گذاری و آموزش و مشاوره در این زمینه را یاری رساند.

 

۱-۴ اهداف پژوهش

 

۱-۴-۱ هدف کلی

 

بررسی تأثیر روایت درمانی بر افسردگی زنان خانه دار افسرده.

 

۱-۴-۲ اهداف ویژه

 

تعیین اثر روایت درمانی بر میزان افسردگی زنان خانه دار بر حسب سن آنان.

 

تعیین اثر روایت درمانی بر میزان افسردگی زنان خانه دار بر حسب تحصیلات آنان.

 

۱-۵ فرضیه ‏های تحقیق

 

۱-۵-۱ فرضیه کلی

 

۱٫ اجرای روایت در مانی بر میزان افسردگی زنان خانه دار تأثیر دارد؟

 

۱-۵-۲ فرضیه های ویژه

 

    1. اجرای روایت در مانی بر میزان افسردگی زنان خانه دار بر حسب سن آنان تأثیر دارد؟

 

  1. اجرای روایت در مانی بر میزان افسردگی زنان خانه دار بر حسب تحصیلات آنان تأثیر دارد؟

۱-۶ متغیرها(اصطلاحات یاواژه های پژوهش)

 

نامگذاری متغیرها

 

متغیر مستقل:روایت درمانی

 

متغیر وابسته:افسردگی

 

متغیر کنترل:شهرابرکوه-سال۱۳۹۳

 

۱-۷ تعریف متغیرها

 

۱-۷-۱تعاریف نظری متغیرها

 

تعریف نظری روایت درمانی: روایت درمانی فرایند کمک به افراد برای غلبه بر مشکلات از طریق درگیر شدن در گفتگوهای درمانی می‌باشند. این گفتگو ها شامل بیرونی سازی مشکل استخراج پیامد های یگانه پررنگ کردن نقشه ی جدید و اتصال آن به گذشته وآینده ,با بهره گرفتن از تکنیک های درمانی خاص می‌باشد در این رویکرد درمان ‌بر اساس نقل روایت ها و داستان های زندگی یک شخص از زبان خود شکل می‌گیرد،که در واقع این فرایند درمان روایتی شامل گفتن روایت ها ,گوش دادن دقیق پرسش کردن,دوباره گفتن و دوباره شنیدن وباز سازی داستان ها با همکاری مراجع ومشاوره می‌باشد روایت های شخصی جدید,معانی جدید و برداشت های تازه ای از واقعیت می‌شوند white,2000)).

 

تعریف نظری افسردگی:واژه «افسردگی» به تجربه ی حالت ناشادی گفته می شود که تحمل آن دشوا است این حالت افسردگی توأم با اضطراب ویژگی اصلی تعریف بالینی افسردگی نیز هست (منشی طوسی،۱۳۷۱).

 

۱-۷-۲تعاریف عملیاتی متغیر ها

 

تعریف عملیاتی روایت درمانی: مجموعه کاملا متمرکزی از فنون مداخلاتی که برای اولین بار توسط White & Epston (۱۹۹۰) با طرفداری از نظریه ی گفتگو ‌بر اساس داستان ها مطرح گردیده است.هدف از این مداخلات آن است که به خانواده کمک شود تا یک مشکل توان فرسا و دشوار را برونی کنند.

 

این رویکرد به اعضای خانواده کمک می‌کند که جر وبحثشان را در این باره کاهش دهند که مشکل مال کیست وراجع به حل مشکل وارد گفتگو شوند.


فرم در حال بارگذاری ...

« " دانلود پروژه و پایان نامه – ۲-۱-۱۶-آموزش انگیزه پیشرفت – 1 "" فایل های دانشگاهی -تحقیق – پروژه – ۲-۱ – مفهوم چند رسانه­ ای: – 8 " »