وبلاگ

توضیح وبلاگ من

فایل های دانشگاهی -تحقیق – پروژه – قسمت 6 – 10

 
تاریخ: 20-09-01
نویسنده: نجفی زهرا

مکانیسم انتقال

 

کانال انتقال

 

‌تحقیقات قبلی در بحران مالی اخیر نشان می‌دهد که این بحران بدون شک سریع ترین بحران مسری دنیا بوده که تاکنون اقتصاد بین الملل به خود دیده است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که بحران از طریق کانال های مختلفی به بازار ها منتقل می شود. لانگستاف در تحقیق خود نشان می‌دهد که بحران اخیر از طریق کانال نقدینگی[۳۸] و صرف ریسک[۳۹] سرایت یافته است برخلاف اینکه تصور می شد از طریق کانال اطلاعات وابسته[۴۰] باشد. با توجه به نقش واقعی شوک های مالی در آمریکا، فابیو و همکارش باگلیانو[۴۱] به جای کانال نقدینگی و سرریز شدن آن به اقتصاد جهانی، شواهد قویتری از یک کانال قیمت دارایی ها شناسایی نموده اند. آن ها دریافتند که کانال تجارت، مکانیسم انتقال کلیدی شوک های واقعی به شمار می‌آید [۲۲]. تحقیق دیگری توسط دییز[۴۲] تاثیر چنین شوک هایی را با بهره گرفتن از مدل جدید کنزی چند کشوری[۴۳] اندازه گیری می کند [۲۳].

 

واگیری بحران

 

بررسی بر روی انتقال بحران نیازمند تعریف مشخصی از واگیر[۴۴] یا غیر واگیر بودن نوع بحران دارد [۲۴]. واگیری و مسری بودن در ادبیات بحران به یک واژه کلیدی در توضیح چنین پدیده ای تبدیل شده است و امروزه به صورت گسترده ای جهت توصیف وقایع اطراف بحران مورد استفاده قرار می‌گیرد [۲۵]. این موضوع موقعیتی را منعکس می‌کند که تاثیر یک شوک خارجی بیشتر از تصور کارشناسان و تحلیل گران می‌باشد [۲۶]. در ادبیات بحران، واگیری یا سرایت توسط محققان اخیر تعریفات متعددی داشته است. هارالد ساندر[۴۵] بر اساس آخرین مطالعات انجام شده این موضوع را در چهار راهبرد اصلی طبقه بندی کرده اند: وابستگی قیمت دارایی[۴۶]؛ احتمال شرطی بحران ارزی[۴۷]؛ تغییرات نوسانات[۴۸]؛ حرکت همپای جریان های سرمایه و نرخ های بازگشت سرمایه[۴۹] [۲۵]. پریکولی[۵۰] پنج تعریف از مفهوم سرایت یا شیوع[۵۱] که شامل دامنه وسیعی از معانی این عبارت می شود را با دقت به شرح ذیل ارائه نموده است [۲۷]:

 

    1. سرایت عبارت است از افزایش قابل توجه احتمال بحران در یک کشور مشروط به بحرانی که در یک کشور دیگر اتفاق می افتد.

 

    1. سرایت زمانی اتفاق می افتد که نوسانات یه کشور بحرانی زده به بازار مالی کشورهای دیگر سرریز می شود.

 

    1. سرایت یک افزایش قابل ملاحظه در همپایی حرکت قیمت ها و مقادیر در سراسر بازار است به طوری که بحرانی در یک بازار یا گروهی از بازارها اتفاق بیافتد.

 

    1. سرایت زمانی اتفاق می افتد که کانال انتقال بعد از شوک ایجاد شده در یک بازار متفاوت از گذشته باشد.

 

  1. سرایت در شرایطی که همپایی حرکت را نتوان با اصول و مبانی توضیح داد اتفاق می افتد.

همچنین لانگستاف سرایت را با سه مکانیسم که شوک ها در یک بازار ممکن است به بازارهای دیگر تسری یابند، تعریف می کند[۵۲]: نخست، در مکانیسمی که شوک های منفی یک بازار نشان از ورود اخبار اقتصادی است که به صورت مستقیم جریان نقدی و ارزش وثیقه ها مرتیط به اوراق بهادار سایر بازارها را متاثر می سازد. مکانیسم دوم نشان می‌دهد سرمایه گذارانی که در یک بازار دچار زیان شده اند جهت دستیابی به پول زیان دیده خود، به طور بالقوه ممکن است از طریق پرواز به سوی کیفت، کل بازار را به سمت یک مارپیچ رو به پایین نقدینگی هدایت کنند. سومی اشاره بر این دارد که یک شوک شدید منفی در یک بازار ممکن است با افزایش صرف ریسک بازارهای دیگر مرتبط شود. در این مکانیسم، سرایت زمانی رخ می‌دهد که بازده منفی در بازار متشنج، از طریق صرف ریسک متغیر در زمان، موجب تاثیر در بازده آینده سایر بازارها گردد.

 

نتیجه‌گیری

 

‌همان‌ طور که اشاره شد پیچیدگی اقتصاد بین الملل در دنیای امروز به شدت افزایش یافته است. در فضای کسب و کار، استراتژی های ادغام شرکت های تجاری از یک سو و جریان آزاد سرمایه از سوی دیگر وابستگی متقابل کشورها را بیشتر نموده است. آنچه در تصمیمات کلان می بایستی مد نظر قرار گیرد چابکی و چالاکی اقتصاد کشورها در مواجه با بحران های جهانی است. تلاطم در بازارهای مالی سبب ناآرامی سرمایه و ناامنی برای سرمایه گذاری می شود. مطالعات قبلی انجام شده خلاء تحقیقاتی بررسی تاثیر پذیری بورس اوراق بهادار تهران را نشان می‌دهد و لذا در این پژوهش سعی شده است تا با به کارگیری روش های صحیح علمی، تصویری از آنچه بورس اوراق بهادار تهران در برخورد با بحران داشته است ارائه گردد.

 

روش تحقیق

 

مقدمه

 

تحقیق به روش علمی، به جمع‌ آوری و طبقه بندی صحیح و منظم اطلاعات، همرا با تجزیه و تحلیل درست بر پایه عقل و منطق، به منظور کشف حقایق گفته می شود. منصورکیا روش علمی تحقیق را چنین تعریف می‌کند: “اصول کلی روش علمی تحقیق عبارت است از انجام یک بررسی و کنترل میان عوامل تشکیل دهنده علت و معلول، در نظر گرفتن همبستگی و ارتباط میان مراحل گوناگون تحقیق، و از همه مهمتر، بیان مشکل به طور وضوح”. روش علمی تحقیق مراحلی دارد: ۱٫ طرح مسئله، ۲٫ تهیه و تنظیم فرضیه، ۳٫ جمع‌ آوری اطلاعات، ۴٫ طبقه بندی اطلاعات، ۵٫ مطالعه اطلاعات به دست آمده و تشخیص روابط علت و معلول، ۶٫ تعیین اعتبار و نقد فرضیه، ۷٫ نتیجه گیری و تهیه گزارش تحقیق [۲۸]. طبق تعریف کریلنجر ” روش علمی فرآیندی است ، نظام یافته –کنترل شده –تجربی و انتقادی، ‌در مورد پدیده ­های طبیعی که روابط بین این پدیده ­ها به وسیله نظریه و فرضیه هدایت می­شوند” [۲۹].


فرم در حال بارگذاری ...

« مقالات و پایان نامه ها | ۲-۵-۱ پراکندگی جغرافیایی دزدی دریایی در سراسر جهان : – 9مقالات تحقیقاتی و پایان نامه | -۷-۲کیفیت حسابرسی ، رویکردی صفر و یکی یا رویکردی طیف نگری؟ – 8 »