وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زیست شناسی : اثرات غلظت های مختلف کلرید کبالت و کلرید کادمیوم

 
تاریخ: 27-10-99
نویسنده: نجفی زهرا

گیاهان از جمله زیباترین آفریده‌های خالق هستی‌اند كه تنوع و رنگارنگی آنها روح را آرامش و هر واقع بیننده ای را به شگفتی و تفكر وا می‌دارد. گل اطلسی با نام علمیLPetunia hybrida از خانواده Solanaceae است. دو رگه‌های گوناگون از این جنس با گل‌های درشت، زیبا، به رنگ‌های گوناگون به دست آمده است كه بی‌نهایت مورد توجه گلكاران می‌باشد (مرتضایی‌نژاد، 1383).

اطلسی دارای رقم‌های یك ساله و دائمی بوده و منشاء آن آرژانتین، برزیل و اروگوئه است. در گلكاری از اكثر رقم‌های آن حتی رقم‌های دائمی به صورت یك ساله استفاده می‌شود. گل اطلسی دارای رنگ‌های متنوع است. این گل‌ها دارای ساقه‌های نیمه چوبی و گل‌های قیف مانند است. انواع كم‌پر و پرپر دارد كه نوع كم پر آنرا به عنوان اطلسی معمولی می‌شناسیم و بیشتر در حاشیه‌كاری و تپه‌های گل به كار می‌رود. گل‌های اطلسی معمولی دارای عطر ملایمی است كه به ویژه در شب استشهام می‌شود و در روز بوی خاصی ندارد.

اطلسی‌ها از نظر شكل گل در چهار گروه قرار می‌گیرند كه عبارتند از:

1- گل درشت

2- پر گل

3- پرپر

 

پایان نامه

 

4- چین‌دار

گونه‌های اطلسی در سه نوع: بوته‌ای، خزنده و بالا رونده موجود است. اطلسی از اواخر بهار تا اواخر پاییز گل می‌دهد. در شرایط مناسب از زمان كاشت بذر تا گلدهی حدود 3 ماه طول می‌كشد.

استفاده از فنون كشت بافت جهت تكثیر گیاهان زینتی سبب سرعت بخشیدن تكثیر رویشی و امكان تولید سریع گیاهان مشابه می‌شود (اسمیت، 2002).

كشت بافت گیاه دارای پتانسیل كاربردی متعددی است، كه علی‌رغم ابزاری مناسب در خدمت سایر علوم همانند گیاه‌شناسی، فیزیولوژی، آناتومی و زیست‌شناسی مولكولی درآمده است.

باززایی گیاه اساس فنون كشت بافت است. بسته به هدف می‌توان از چندین مسیر گیاه را در شرایط درون شیشه‌ای (In Vitro) باززایی كرد (كرمی، 1383).

1-2 اهداف پژوهش

اطلسی تنوع ارقام بیشماری داشته و هر ساله انواع جدیدتری به بازار می‌آید كه دوست‌داران ویژه خود را دارند. یكی از جنبه‌هایی كه می‌تواند به افزودن آگاهی پژوهشگران كمك كند شرایط رشد این گیاه می‌باشد. فلزهای سنگین نظیر كادمیوم و كبالت می‌توانند بر روی رشد این گیاه تاثیرگذار باشند. بنابراین هدف از این پژوهش دو جنبه داشت:

الف: جنبه علمی: انجام یكسری آزمایش‌ها در مورد اثر فلزهای كادمیوم و كبالت بر روی رشد گیاه و بررسی پاسخ‌های فیزیولوژیكی گیاه در شرایط كاهش یا افزایش این دو فلز.

ب: جنبه كاربردی: دستیابی به تعداد زیادی پایه‌های گیاهی مشابه از طریق فنون كشت بافت، جهت انتقال به گلخانه و القاء گل‌زایی در شرایط گلخانه‌ای و ارائه به موسسات پرورش گل‌های زینتی، همچنین تولید گیاهان زینتی با ویژگی‌های ظاهری مطلوب‌تر و بازار پسندتر.


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق : بررسی جرائم تمرد و سرپیچی از اوامر مافوق در حقوق کیفری ایراندانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زیست شناسی : غلظت های گوناگون NH4No3 و KNO3 بر روند کشت بافت گل اطلسی »