وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی گرایش برنامه ریزی ورفاه اجتماعی درباره عدالت

 
تاریخ: 27-10-99
نویسنده: نجفی زهرا

عمل می باشند(كریمی,1381, ص262) .

 هر رفتاری كه از فردی سر بزند قطعاً در ورای آن نوعی نگرش وجود دارد و آمادگی ویژه ای برای عمل در فرد ایجاد میشود اگر فردی با نگرش برابری طبیعی افراد به عدالت ,  فاصله طبقاتی را در جامعه ببیند آنرا نمی پذیرد و چنانچه فردی ذی نفوذ و با قدرت باشد می تواند بر اساس نگرش خود به واكنش در برابر جامعه بپردازد و تحولاتی صورت دهد .(محسنی ,1379,ص29) و یا مردم كوچه و بازار با دید ویژه خود, مشروعیت نظام و دولت را زیر سئوال می برند و این ضربه به مشروعیت11ممكن است آنها را به بروز رفتارهای سیاسی علیه حكومت وادار نماید و در برابر قوانین غیر عادلانه دست به مقاومت بزنند كه می تواند به  شكل مقاومت منفی, مثل عدم شركت در انتخابات و نپرداختن مالیات و یا به شكلهای خشن تر بروز كند( همان ،ص33  )  .

در این باره آمارتیا سن12  می گوید:   رابطه بین نابرابری ها و شورش رابطه ای تنگاتنگ است و تلقی بی انصافی عنصر مشترك شورشگری در همه جوامع است ولی اینكه  در عمل شورشی اتفاق بیافتد، بستگی  به تحقق امكانات شورش دارد (سن , 1382 ,ص6 ).   اما اگر افرادی كه عدالت را در وجود نابرابری می بینند شاهد فاصله طبقاتی باشند آنرا ضروری دانسته و حتی در جهت استحكام آن به شكل دهی رفتار خود می پردازند . این افراد وجود فاصله طبقاتی را با اعمال سیاستهای توزیع امكانات برابر در تعارض می بینند ، از اینرو دخالت افراد و دولت را در جهت كمك به مستضعفان نمی پذیرند . به طور كلی یك لیبرال و یا سوسیالیست یا آنارشیست با طرز نگاهی كه به عدالت دارند به شكل دهی حوزه عمل خود می پردازند و رفتار می كنند . (محسنی ، 1379 ، ص 19 ) .

 

پایان نامه

 

هر نوع اندیشه ، فكر، برداشت و دیدگاهی به عنوان نوعی نگرش در افراد شكل بگیرد و به خوبی مستقر شود صرف نظر از اینكه واقعیت چگونه است و چه ارتباطی با نگرش فرد می تواند داشته باشد, در برابر تغییر بسیار مقاومتر از خود واقعیت است و جایگزینی نگرش جدید به جای نگرشی كه كاملاتثبیت شده است با تعصب فراوان وبا سختی بسیار صورت می گیرد وگاه غیر ممكن است.(كریمی  ، 1379 , ص 264)

     بنابراین بار ارزشی عدالت بسیار سنگین است و هیچ حكومتی آنرا را رد نكرده ، بلكه در جهت اثبات عادلانه بودن رفتار و عمل خود كوشیده است . در جامعه اسلامی ما نیزكه از ابتدا با داعیه پرداختن به عدالت و رسیدن به جامعه ایده آل آرمانی و عادلانه شكل گرفت این بار ارزشی بیشتر است و سامان دهی رفتار و افكار مردم در جهت مشروعیت بخشی بیشتر به نظام ، ضروری است . این عمل جز با شناخت كافی از نوع نگرش مردم به عدالت و عواملی كه بر آن تاثیر می گذارد ممكن نیست .

البته ناگفته نماند كه چون داوریهای پراكنده در خصوص عدالت بسیار به هم شبیه است و هركسی با توجه به نگرشی كه كسب كرده قضاوت خاصی در باب عدالت انجام می دهد نباید افكار عمومی را معیار تشخیص عدل و ظلم در جامعه قرار داد . چون این مسلم است كه هر كسی قادر به تحلیل تمام مسائل اجتماعی نیست و به علاوه افراد ممكن است موقع تحلیل مسائل به خاطر احساسات و حب و بغض های شخصی و نگرش های منفی تثبیت شده از قدرت عمل عقل بكاهند و این باعث می شود تحلیل صحیحی صورت نگیرد . بنابر این فقط دارندگان بینش و دانش و تجربه كافی كه قادر به تشخیص مصادیق عدل و جور هستند باید مورد توجه قرار بگیرند. دقیقا مثل زمانی كه در مورد یك تابلو هنری و یا یك كار تخصصی پزشكی از یك پزشك یا كسی كه اطلاعاتی در باره پزشكی دارد و یك فرد آگاه در باب هنر كمك می گیریم در باب تشخیص عدالت نیز باید از افرادی جستجو كرد كه قادر به تشخیص درست از نادرست باشند و در امر اجتماعی بینش كافی داشته باشند (جوان ،1336).

  هر چند نباید غافل شد كه  نگرشها و داوریهای عامیانه  ناشی از آن در بسیاری از موارد و امور ساده و ابتدایی صحیح هستند ولی همیشه قابل اعتماد نیستند . روبیه می گوید: برای یافتن قواعد و روش های عدالت باید به جامعه حقوق دانان كه در جستجوی این قواعد و در مقام ستایش آن هستند رجوع كرد . عرف عمومی و قوانین دولتی نمی تواند ضابطه خاصی برای تشخیص عدالت ارائه كند و به همین  دلیل گاه بین قواعد حقوق و عدالت تعارض ایجاد می شود (كاتوزیان  ,1379 ). بنا بر این نگرش به عدالت از این رو كه در درون جامعه شكل می گیرد و از عوامل زیادی كه عمدتا اجتماعی و سیاسی هستند موضوعی مهم و بغرنج است كه نه می توان نگرش مردم در باره آن را یكسره مردود و غیر قابل اعتنا دانست و نه تماما آن را پذیرفت .پس باید هم به بررسی نگرش مردم به عدالت پرداخت و هم نظر اندیشمندان این عرصه را مد نظر قرار داد. لذا این سئوال اساسی به میان می آید كه نگرش مردم به عدالت چیست و این طرز تلقی و برداشت چگونه در افكار و اذهان و اندیشه افراد جای گرفته و چه عواملی بر این طرز تلقی تاثیر گذار بوده اند. این مسئله ای است كه در كار تحقیق محور اصلی بحث است (ادامه تکه هایی از متن)

 

***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

 

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

 

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

 

موجود است


فرم در حال بارگذاری ...

« رشته مطالعات زنان : پایان نامه کارشناسی ارشد با موضوع: سقط جنین های ارادی و تجربه زیسته زنانگرایش انسان شناسی پایان نامه کارشناسی ارشد علوم اجتماعی : بررسی انسان شناختی بازنمود هویت آذربایجانی »